Interview met tutor Hugo Heinen
Hugo Heinen schrijft al ruim 40 jaar scenario’s voor film en televisie. Vorig jaar gingen er twee films in première die hij heeft geschreven: Knielen Op Een Bed Violen (regie Ben Sombogaart) en Tonio (Paula van der Oest). Op 17 juni geeft Hugo Heinen, tutor bij Editio, een workshop op de Open Dag van Editio. In dit korte interview vind je een klein voorproefje op ‘de dingen’ die volgens Heinen belangrijk zijn voor beginnende scenarioschrijvers.
“Ik riep weleens grinnikend dat ik met één been in Hollywood had gestaan.”
Je laatste film, TONIO, had veel succes. Hoe ga je verder, na zoiets?
Ieder project begin je weer van voren af aan. Ik riep weleens grinnikend dat ik met één been in Hollywood had gestaan. Dat is best een leuk idee, maar je schiet er niet veel mee op. Waar ik wel blij mee was, was een groot interview in de Volkskrant. Daar kon ik wat dingen kwijt over de ondergeschoven positie van de scenarioschrijver. Die wordt wel wat beter trouwens – heel langzaam.
“Een idee voor een film die je wilt gaan schrijven, moet je ‘op de testbank leggen’ tot je zeker weet dat die onderdelen werken.”
Waar werk je nu aan?
Momenteel werk ik aan een achtdelige televisieserie voor een omroep, over een nabij verleden. Hier is veel research voor nodig. Ook maak ik veel gebruik van eigen ervaringen en van verhalen van vrienden en vriendinnen. Het is bizar om te merken dat de raarste details van dingen uit het verleden weer omhoog komen – mét de bijbehorende emoties.
Je hebt veel ervaring met het lesgeven aan schrijvers. Wat kun je voor beginnende scenaristen betekenen?
Er is een handvol betrekkelijk eenvoudige trefwoorden die elke scenarioschrijver hanteert. Daar moet je mee leren omgaan. Je moet ze herkennen, analyseren en manipuleren. Een idee voor een film die je wilt gaan schrijven, moet je “op de testbank leggen” tot je zeker weet dat die onderdelen werken. Daarna werk je veel vrijer.
“Als ik TONIO had moeten schrijven voor een Amerikaanse productiemaatschappij, was het een totaal andere film geworden.”
Wat is je belangrijkste tip aan beginnende scenaristen?
Mijn belangrijkste tip is misschien wel dat je je niet moet vastbijten in de methodes van veel Amerikaanse instructieboekjes. Vooral die Syd Field is me een gruwel. Hij is inmiddels overleden. Hij ligt begraven ergens bij Midpoint…
Als ik TONIO had moeten schrijven voor een Amerikaanse productiemaatschappij, was het een totaal andere film geworden.
Waarschijnlijk was de helft van de film gegaan over een vader die door roeien en ruiten gaat om de chauffeur te pakken te krijgen die zijn zoon heeft doodgereden. Ik had dan geroepen dat de werkelijkheid ánders was, en was binnen een half uur vervangen door een andere, handigere schrijver.
Wél had ik dan op straat gestaan met meer geld dan ik in Nederland in vijf jaar verdien. Maar geld maakt niet gelukkig, toch?
Tutor Hugo Heinen geeft de workshop scenarioschrijven op de Open Dag van Editio. Nieuwsgierig geworden? Schrijf je dan hier gratis in voor de Open Dag!