Het (bijna) af hebben van een manuscript is een groots moment: het schrijven zit er nu op! Maar wat is de volgende stap? Je schrijft een manuscript immers in de hoop dat het op een dag in de handen van lezers terechtkomt, maar dat gebeurt niet zomaar. Uitgevers staan altijd open voor het beoordelen van nieuwe manuscripten, maar zij verwachten dan wel een totaalpakket. Na het schrijven begint daarom het werk aan dat totaalpakket, oftewel: de pitch.
In deze zesweekse online cursus leer je over alle onderdelen die bij het pitchen van een manuscript komen kijken. Je gaat aan de slag en schrijft onder andere een synopsis, een korte auteursbiografie, en – misschien wel het allerbelangrijkste – een opzet voor een begeleidende brief aan een uitgever. Maar een goede pitch bevat ook nog andere elementen die de uitgever helpen te overtuigen, zoals een heldere beschrijving van het genre en de doelgroep, PR- en marketingmogelijkheden, en Unique Selling Points: wat maakt jouw boek uniek en onmisbaar? Aan het eind van de cursus komen alle elementen samen en heb je dus een kant-en-klare pitch voor jouw manuscript: in de feestelijke afsluiting van de cursus mag je die pitch als oefening alvast houden voor het Editio Agentschap.