5 tips om je manuscript te laten opvallen bij een uitgever
Hoe vermijd je de slush pile op het bureau van de uitgever? En wat kun je nog meer doen om je manuscript onder de aandacht te krijgen?
In de mastersessie ‘Hoe te debuteren’ op het Debutantenbal waren we in gesprek met ondermeer de redacteuren Jasper Henderson van Lebowski en Neeltje Smitskamp van Nieuw Amsterdam. Samen met ‘hun’ debutanten als Anne Moraal (eindredactrice VPRO nooit meer slapen), Sander Pleij (de Harry Mulisch van morgen), Revka Bijl (schrijvende toeschouwer) en Joost Oomen (stadsdichter Groningen). We leerden de betekenis van de term slush pile: de stapel ongelezen manuscripten op het bureau van de uitgever. Én we zetten vijf praktische tips voor je op een rij.
Tip #1: Investeer in een goeie pitch
Je kunt natuurlijk je levenswerk in z’n geheel naar alle uitgevers in het telefoonboek rondsturen in de hoop dat er iemand hapt. Effectiever is om eerst tijd te steken in een goede pitch. Neeltje Smitskamp van Nieuw Amsterdam raadt aan: ‘Zorg voor een heldere begeleidende brief en een synopsis van je verhaal. Maak duidelijk wat jouw manuscript onderscheidt van alle andere. En werk hard aan de openingspagina’s, die moeten piekfijn in orde zijn voor een goede eerste indruk.’
Tip #2: Stuur je manuscript naar een uitgever die bij je past
Sander Pleij kreeg van een uitgever te horen dat zijn manuscript veel te raar en literair was. Jasper Henderson van Lebowski Publishers vond dat juist geen probleem. Hij zag namelijk veel in de complexiteit van het thema en de vertelling. Met wat aanpassing in de structuur was het goed. Kortom, blijf bij je eigen stijl, maar kijk wel naar wat voor fondsen er zijn en hoe jouw manuscript daarbij kan passen. Heb je geen idee, zie de volgende tip.
Tip #3: Een literair agent weet de weg
Door zijn/haar contacten in het boekenvak kan een literair agent uitgevers gerichter tippen over een bijzonder manuscript dat past in hun fonds. Want de agent weet waar een redacteur of uitgever naar op zoek is en zorgt ervoor dat je bovenop de stapel komt. Bovendien kun je de zakelijke onderhandelingen met een uitgever overlaten aan een agent die beter thuis is in de mogelijkheden van de literaire wereld.
Tip #4: Trek de wijde wereld in
Een goede manier om jezelf in de kijker te spelen, is om te publiceren in literaire tijdschriften (zoals Revka Bijl die zo ontdekt werd door Neeltje). Of ga schrijven voor websites, blogs, kranten, bladen of doe mee aan schrijfwedstrijden. Zo kwam ook Sander Pleij via zijn journalistieke werk in contact met de juiste mensen. Ga naar avonden, sessies, workshops en ontmoet mensen ‘uit het vak’. Zo komt Jasper Henderson bijvoorbeeld regelmatig op van die avonden en kan je zomaar ontdekken.
Tip #5: Hou het leuk
Joost Oomen tipt: ‘Focus niet te veel op het schrijven van een boek, maar focus op schrijven. Er is zoveel te doen: audio, performance, poëzie.’ Neeltje van Nieuw Amsterdam voegt daar nog aan toe dat je vooral moet schrijven wat bij je past. Laat je niet gek maken door allerlei meningen. En vooruit, Revka Bijl heeft nog een toegift: wees niet bang om te lummelen. Die tijd is nodig om je gedachten te formuleren.
Elke week een schrijftip van een bekende auteur in je mail ontvangen? Schrijf je nu gratis in voor onze videotips >