Zorg dat je tekst scanbaar is voor de lezer
Online omgevingen verwelkomen lezers nogal eens met een dichte woordenbrij. Ronduit ontmoedigend en voor veel lezers een reden om meteen weg te klikken. Niet zozeer de tekstlengte is het probleem maar het totale gebrek aan scanbaarheid. Hoe je in zo’n tekst de kernboodschap vindt, moet je als lezer zelf maar uitzoeken.
Achter zulke teksten gaat vaak een ‘zendeling’ schuil. De auteur (of organisatie) wil een boodschap kwijt en verdiept zich niet in de informatiebehoeften van de lezer. Was dat wel het geval, dan zou de tekst een andere opbouw hebben en véél minder omhaal van woorden.
kill your darlings – kill de zender in uzelf
Scanbare teksten zijn een múst als je lezers wilt bedienen. Zorg voor structuurelementen in je tekst, zorg voor relevante content, en speel in op de zappende en scannende online lezer. Dat wil zeggen: kijk met de bril van de lezer, beantwoord prominente lezersvragen en schrap ballast.
We schrijven allemaal voor online media. Denk aan mailtjes, appjes, berichten op social media, intranet of internet. Het is goed om je pen daarop aan te scherpen.
Een aantal jaren terug vroegen opdrachtgevers mij om papieren teksten te vertalen naar het web. Die vraag krijg ik nooit meer: online is het uitgangspunt. Iedereen in de organisatie heeft ermee te maken.
Corona de Wert is tutor webschrijven en beleidsnotities met impact