Zo verkoop je jouw boek met het perfecte persbericht

Een boek schrijven is één ding; een boek verkopen is een tweede. Koester jij de hoop dat je na maanden van zwoegen op het manuscript van je boek achterover kunt leunen, terwijl het geld als vanzelf binnenstroomt? Dan heb je het – helaas – mis. Een boek verkoopt zich niet vanzelf, tenzij je een gevestigde auteur bent of een onwaarschijnlijke hoeveelheid mazzel hebt – maar daar kun je niet vanuit gaan. Veel verstandiger is het om zelf de nodige stappen te zetten om je boek bij een groter publiek bekend te maken. En wie kunnen je daar nu beter bij helpen dan degenen die bepalen welke informatie wij dagelijks in de vorm van tekst, beeld en geluid krijgen voorgeschoteld? Inderdaad: we hebben het over de pers.

De pers kan je helpen om je boek bij de juiste doelgroep onder de aandacht te krijgen. Voordat het zover is, moet je de pers ervan zien te overtuigen dat jouw boek nieuwswaardig is. Daarvoor heb je verschillende middelen tot je beschikking, waarvan wij het meest bekende zullen behandelen: het persbericht. Dit promotiemiddel is wat ons betreft de beste optie om met zo min mogelijk inspanning een zo groot mogelijk resultaat te bereiken. Het schrijven en versturen van het perfecte persbericht is tijdrovend, maar wanneer deze klus eenmaal is geklaard, heb je er nauwelijks omkijken naar en hoef je geen extra financiële middelen meer te investeren.

Wat is dat eigenlijk, een persbericht?

Een persbericht kan worden omschreven als een artikel dat je gebruikt om de pers te informeren over het bestaan van je boek en te motiveren om er aandacht aan te besteden in een krant, tijdschrift, televisieprogramma of radio-uitzending of op een website. Aan jou de schone taak om duidelijk te maken waarom jouw boek de moeite waard is en publiciteit verdient. Bij het schrijven en versturen van een persbericht dien je een aantal zaken in je achterhoofd te houden, die we nu met je zullen doornemen.

10 tips voor het schrijven en versturen van een persbericht

  1. Zorg ervoor dat je een goed beeld hebt van de interesses van je doelgroep voordat je begint aan je persbericht, zodat je precies díe media kunt aanschrijven die daarbij aansluiten. Maak van tevoren een lijst van interessante media en gebruik hiervoor bijvoorbeeld het Handboek Nederlandse Pers.
  2. Stem je persbericht als het even kan af op de ontvanger. Kies voor een andere insteek bij een persbericht gericht aan een wetenschappelijk tijdschrift dan bij een persbericht gericht aan een commercieel televisieprogramma.
  3. Denk goed na over de ‘tone of voice’ van je persbericht en zorg ervoor dat deze aansluit bij je doelgroep én de media die je benadert. Gebruik geen verkooptaal en houd het geheel zo objectief mogelijk.
  4. Schrijf in de tegenwoordige tijd en gebruik de actieve vorm waar mogelijk. Teksten die veel passieve zinnen bevatten, komen namelijk afstandelijk over.
  5. Laat je persbericht opvallen in de zee van persberichten die journalisten wekelijks ontvangen. Dit kun je zowel bereiken met tekst als met beeld. Zie je persbericht als een soort sollicitatiebrief: zorg ervoor dat hij eruit springt!
  6. Focus je in eerste instantie op lokale en regionale media en maak als dat zijn vruchten afwerpt de opstap naar landelijke media. Vergeet niet om het lokale weekblad aan te schrijven, dat doorgaans een groot bereik heeft en voor een aanzienlijk deel afhankelijk is van gratis nieuws.
  7. Neem bij voorkeur vóór het versturen van je persbericht telefonisch contact op met een aantal media en bel niet na. Zo kun je erachter komen wat er bij het medium in kwestie speelt en wek je geen irritatie – nabellen wordt namelijk niet altijd op prijs gesteld.
  8. Verstuur je persbericht in een periode waarin je goed bereikbaar bent, zowel op de verzenddatum zelf als op de dagen daarna. Dinsdag, woensdag en donderdag worden gezien als de beste dagen voor het versturen van een persbericht. Houd rekening met feestdagen, evenementen en belangrijk nieuws en stel het versturen van je persbericht desnoods uit.
  9. Verstuur de e-mail behorende bij je persbericht als ‘plain text’ (zonder opmaak) en plaats de e-mailadressen van de ontvangers in het BCC-veld.
  10. Geef zelf ruchtbaarheid aan je persbericht door het te delen via sociale media (met hashtags!) en door het op een aantal websites voor persberichten te plaatsen. Heb je een eigen website? Stel je persbericht hier dan ook beschikbaar.

De verschillende onderdelen van een persbericht

Neem in je persbericht in ieder geval de volgende onderdelen op:

  1. Aanduiding ‘persbericht’ (bovenaan)
  2. Plaatsnaam en verzenddatum (bovenaan)
  3. Korte, duidelijke en prikkelende titel (bij voorkeur met zoektermen)
  4. Verhelderende of nieuwsgierig makende ondertitel (optioneel)
  5. Lead (inleiding waarin de vragen ‘wie’, ‘wat’, ‘waar’, ‘wanneer’ en ‘hoe’ worden beantwoord, eventueel aangevuld met een quote en verkoopinformatie)
  6. Kernachtige tussenkoppen (bij voorkeur met zoektermen)
  7. Scheidingsteken ter aanduiding einde persbericht (onderaan)
  8. Noot voor de redactie met contactinformatie (geef aan dat dit niet gepubliceerd mag worden)

 

We denken dat je zo voldoende informatie hebt om de pers versteld te doen staan met een duidelijk, origineel en bovenal onvergetelijk persbericht. Wil je meer weten over het schrijven van een persbericht of ben je benieuwd hoe je jouw boodschap nóg sterker kunt maken door een persmap aan je persbericht toe te voegen? Neem dan een kijkje op de website van Pumbo.

Voorbeeld_persbericht

Fabianne Rijkes is als marketing- en communicatiemedewerker werkzaam bij Pumbo.nl, het grootste self-publishing platform van Nederland. Op dit platform is onlangs een boek uitgeven gids verschenen, waarin je de fijne kneepjes van het uitgeefvak leert. Deze gids is online gratis te lezen en staat boordevol tips over uitgeven.